fbpx

In mijn vorige blog kun je lezen hoe ik de vergelijking trek tussen een onaangekondigde gast met karnemelk en emoties toelaten.

Dit was mijn conclusie: Een emotie en gevoel is minder heftig als je hem toelaat. Dit is natuurlijk veel makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom leg ik in dit blog uit hoe ik nare emoties kon toelaten. Ik behandel de volgende nare punten:

  1. De kracht van hoe zorg ik voor mijn emoties
  2. Spreek liefdevol tegen je emoties
  3. De foto van emoties
  4. Headspace helpt emoties toelaten
  5. Emoties toelaten door kenmerken van je burn-out te kennen

1. De kracht van hoe zorg ik voor mijn emoties

emoties toelaten

De kern van mijn paniekaanval was: hoe kom ik zo snel mogelijk van deze gevoelens en emoties af?!

Dus ik was constant aan het vechten tegen mijn emoties en gedachten. Terwijl dit echt onbegonnen werk is. Zoals ik in dit blog beschreef: emoties en gedachten zijn ongrijpbaar en komen onverwacht.

Je kan dus het beste wel jouw emoties toelaten: Vervang daarom hoe kom ik hier zo snel mogelijk vanaf in hoe zorg ik voor mezelf?

Voel jij je opeens verdrietig of angstig? Doe iets liefs voor jezelf. Ga in bad, geef je gezicht een masker, boek een massage en ga zo maar door. Vind je dit nog moeilijk om voor jezelf te bedenken?

Doe dan net of jouw vriendin last heeft van deze nare gevoelens. Wat zou jij haar aanraden om voor fijns te doen?

Lees hier hoe je voor je emoties kan zorgen

2. Spreek liefdevol tegen je emoties

Met dit punt kom ik eigenlijk bij mijn GRATIS werkboek ‘Transformeer jouw mindset’. Wat geloof jij over jezelf? Hoe spreek jij tegen jezelf? Spreek jij negatieve woorden uit of positieve bemoedigende woorden.

Met dit praktische werkboek krijg jij handvaten om je gedachten te transformeren.

Klik op de afbeelding, vul je gegevens in en ontvang mijn GRATIS werkboek! (P.s. Hij staat ook in de gratis bloeibieb)

Gratis werkboek download

3. De foto van emoties

Zie jouw nare herinneringen, trauma’s en emoties als een foto die je in je hand hebt.

Je weet dat de foto er is. Af en toe ga je zitten en pak je de foto er even bij. Je kijkt en ervaart wat dit met je doet. Vervolgens spreek je hier positieve gedachten hierover uit. Daarna leg je hem weg en ga je verder met je dag. Dit helpt mij echt bij het toelaten van nare emoties.

Waarom kan ik door deze truc mijn emoties toelaten?

Ik dacht dat ik constant bezig moest zijn met mijn emoties om hier grip op te krijgen en het goed te verwerken. Ook was ik van mening dat ik niet mocht lachen of genieten, omdat ik die gevoelens allemaal had.

Door deze truc kon ik zelf bepalen wanneer ik naar mijn nare gevoelens wilde kijken.

En soms dan bepaald de emotie zelf wanneer je er aandacht aan moet geven. Luister hier dan ook goed naar. ‘Go with the flow’ en ga zitten, kijken en ervaren.

4. Headspace helpt emoties toelaten

Man wat houd ik van deze app! Het heeft mij zo enorm veel geholpen en dat doet het nog steeds!

Wat is Headspace?

Headspace is een betaalde mindfulness app voor elk toestel. In deze app kun je technieken leren van ‘in het moment zijn’.

Ik vind het echt zo fijn dat het niet zo enorm zweverig is, maar to the point.

Headspace heeft mij geholpen om weer te genieten van het leven en afstand te nemen van mijn gevoelens. Nu kan ik veel makkelijker ervaren wat er echt in mij omgaat.

Ik raad je dus zeker aan om de eerste gratis Headspace cursus te volgen!

5. Emoties toelaten door kenmerken van je burn-out te kennen

Waarom dit zo belangrijk is? Dan ga je beter begrijpen dat jouw gevoelens heel erg normaal zijn.

De combinatie slapeloosheid en vermoeidheid is bijvoorbeeld een van de kenmerken van een burn-out. Ik kon echt niet slapen in het begin, doordat ik nog vol zat met stresshormonen. Zodra ik wist dat dit bij het ziektebeeld ‘Burn-out’ hoorde, kon ik het beter accepteren. Want ik wist dat het door de tijd beter zou worden.

Lees hier de kenmerken van een burn-out.

De kracht van NOG

Onderschat de kracht van dit zinnetje niet. Zodra je weet dat iets bij de burn-out hoort, kun je zeggen: “Nu heb ik NOG last van oververmoeidheid, maar straks zal dit beter zijn.” En ik kan dit uit ervaring zeggen!

Want ik slaap nu heel goed! Je lichaam weet hoe het moet herstellen, vertrouw daarop.

Ik hoop dat jullie er zo wat aan gehad hebben! Heb je nog vragen of zijn dingen nog niet helemaal duidelijk? Schroom niet om dit te vragen!

liefs Suzanne

2 Reacties

  1. Suzanne,
    Wij hebben dit samen gelezen, het is weer een knap stukje werk en wij zijn verwonderd.
    Heel duidelijk allemaal met al die voorbeelden.
    Van ons saampies een dikke smok ondanks het corona-virus.
    oma/opa Vinke.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën

ONTVANG GRATIS TOOLS VOOR EEN BLOEIEND LEVEN

SCHRIJF JE IN EN ONTVANG GRATIS TOEGANG TOT DE BLOEIBIEB VOL PRAKTISCHE TOOLS

Zoek in het blog

Instagram posts

Schrijf je in voor de
'Kom tot bloei' tribe

Schrijf je in en ontvang de link naar de bloeibieb