fbpx
Suzanne op de evenwichtsbalk

Vorige week dinsdag gingen we met Pilates een balans oefening doen met van die grote skippybal-achtige(is dat een woord?) ballen. Een ding was voor mij wel duidelijk, balans en evenwicht is zeg maar echt niet mijn ding. Ik wiebel altijd alle kanten op. Niet echt charmant hoor. Op dat moment moest ik terugdenken aan het evenwichtsbalk verhaal dat mijn moeder altijd over mij vertelt.

Geloof het of niet, maar ik heb vroeger op turnen gezeten. Met turnen heb je natuurlijk ook wedstrijden en hier kwam mijn moeder altijd kijken. Ik was dan meer bezig met zwaaien en lachen naar haar, dan dat ik met mijn oefening op de evenwichtsbalk bezig was. Ik was eigenlijk niet eens bewust van mijn gewankel.

Mijn moeder hield altijd haar hart vast, want door mijn gebrek aan concentratie op dat moment kon ik zo van de evenwichtsbalk afkukkelen. Gelukkig was daar iemand die me vasthield, zodat dit niet zou gebeuren. Maar anders was ik allang gevallen.

Burn-out voelt alsof je elk moment van de evenwichtsbalk kan vallen

Dit verhaal is voor mij ook een metafoor. Bij een burn-out/paniekaanvallen/angst is de balans zoek. Voordat je thuis komt te zitten ben je, net zoals ik vroeger op de evenwichtsbalk, met andere dingen bezig dan je balans vinden. Je raakt afgeleid.

Bij mij waren dit afleidingen zoals; werk, persoonlijke gevoelens en gedachten, relaties, gebeurtenissen, hobby’s, andere verplichtingen, enz. Hierdoor voel je vaak niet eens dat je aan het wankelen bent. En hoe meer je wankelt, hoe moeilijker het is om je balans te vinden. Hoe meer je afgeleid bent van je oefening, hoe moeilijker het is om in evenwicht te blijven.

Toen ik thuis kwam te zitten, zonder de afleiding werk en andere verplichtingen, voelde ik opeens hoe erg ik uit balans was. Het voelde echt alsof ik paniekerig stond te wiebelen met mijn lichaam en te zwaaien met mijn armen op een evenwichtsbalk. Ik probeerde om me heen houvast te vinden, maar ik kon me nergens aan vasthouden.

Ik had geen idee hoe ik mijn balans moest vinden en bijsturen. Welke tools moest ik daarvoor gebruiken? Hier is nou niet echt een handleiding voor. Want elk lichaam en elke burn-out is weer verschillend.

Gelukkig kan ik jullie vertellen dat er steeds meer balans komt in mijn leven. Hoe? Dat vertel ik jullie in dit blog: Met deze drie tips blijf je in balans tijdens je burn-out

liefs Suzanne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën

Schrijf je in

En ontvang als eerste een nieuw woord

Zoek in het blog

Instagram posts

Schrijf je in voor de
'Kom tot bloei' tribe

Schrijf je in en ontvang de link naar de bloeibieb