fbpx

Na alle maatregelen tegen de verspreiding van het Coronavirus, zie ik enorm veel verschillende reacties ontstaan. Naast alle mooie initiatieven, heb ik me vooral lopen verbazen over de angstige reacties. Bang zijn is niet verkeerd, maar hoe mensen omgaan met angst is best beangstigend. Ik merkte dat de sfeer van de samenleving vorige week bijna naar binnen sloeg bij mij.

Aangezien ikzelf gevoelig ben voor angst en erg gevoelig ben voor sfeer, voelde ik me enorm onveilig. Ik vond het moeilijk om mijn angst te onderscheiden van de angst van de maatschappij.

Alles kwam direct binnen. Die angst voor onzekerheid die heerste, triggerde mijn angst voor onzekerheid. De heftige situaties van anderen zorgden voor een soort overprikkeling in mijn hoofd.

Bij mij kwam steeds meer de vraag naar boven: Hoe moet ik omgaan met angst van mezelf en met die van de massa? Hoe kan ik mezelf beschermen tegen die sfeer van angst en onzekerheid?

De volgende manieren helpen mij om mezelf te beschermen tegen die angst en stabiel te blijven.

Omgaan met angst is blijven ademen

Ademhalingsoefening Suzanneblog.nl

We horen vaak dat ademhalen zorgt voor ontspanning. De link tussen stress en de ademhaling is ook daadwerkelijk wetenschappelijk bewezen. De zenuwcellen in het ademhalingscentrum zoeken namelijk contact met het hersengebied die de alertheid, aandacht en stress beheerst. Je kan dus volgens Yackle je stressniveau beïnvloeden met behulp van je ademhaling.

Mijzelf oefenen in het ademhalen was voor mij zeker een manier om te leren omgaan met angst.

De simpele oefening hierboven is een manier om op een ontspannen manier adem te halen. Begin met een keer per dat ademhalingsoefeningen te doen en probeer dat verder uit te bouwen. De christelijke meditatieapp Hope en de mindfullness app Headspace helpen mij omgaan met de angst.

Omgaan met angst is je hersenen trainen

omgaan met angst train je brein

Je kunt je hersenen zien als een soort infrastructuur met ingebouwde routes. De routes die je vaak bewandeld zijn ook de routes die jij het makkelijkst of op de automatische piloot bewandeld.

Per dag maken wij ongeveer 35.000 keuzes per dag waarvan 0,26% bewust is. Dit kan je zien dat je ongeveer 35.000 keer op een kruispunt staat en een keuze moet maken welke kant je op gaat. Heel veel doen we dus al automatisch.

Als ik kijk naar mezelf, maakte ik in bepaalde situaties automatisch de keuze om het piekerpad te kiezen. Dit gaf mij het gevoel van controle en veiligheid totdat het mijn leven volledig beheerste en niet meer wist hoe ik moest omgaan met deze angst.

Ik besloot mijn hersenen te trainen om de positieve levenswegen te automatiseren in plaats van de piekerwegen. Hoe kan je dit dan bereiken?

Klik op onderstaande afbeelding, vul je emailadres in en dan stuur ik jou dit gratis werkboek toe!

Volmaakte liefde verdrijft elke angst

De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.

1 Johannes 4:18

Angst en liefde zijn de meest tegenovergestelde dingen die er zijn. Zie onderstaande afbeelding maar eens.

Je kan je voorstellen dat een plek waar liefde heerst er gewoon geen angst kan zijn. Je focussen op de liefde is een manier om te leren omgaan met angst. Maar hoe zorg je ervoor dat die liefde zo groot is dat jouw angst verdwijnt?

Omarm jouw kwetsbaarheid en zorg ervoor

Hoe frustrerend kan het zijn dat je je bang voelt, terwijl jij zo je best doet om geloof en vertrouwen te hebben in het goede.

Eerlijk? Door frustratie stamp jij op jouw pijn. Je wijst jezelf af met jouw emotie.

stampen op je pijn omgaan angst

Maak de tijd tot jouw vriend! Geef jezelf de tijd om dit te leren. Omdat jij zo vaak het piekerpad hebt bewandeld, kies je deze automatisch. Je kan het opnieuw programmeren! Echt! Maar dat vergt training. Maak de tijd jouw vriend. Bemoedig jezelf en zorg voor jezelf. Je kan niet in een keer omgaan met angst. Het lukt nu nog niet, maar straks wel!

Voel jij je bang? Vraag dan aan jezelf: Wat is mijn behoefte nu?

Praat erover met mensen hoe je kan omgaan met angst

omgaan met angst praat erover

Dit is enorm belangrijk geweest voor mij om van de schaamte af te komen. Ik schaamde mij namelijk enorm voor mijn angst. Totdat ik erachter kwam dat ik beter kon omgaan met mijn angst als ik het vertelde aan andere mensen.

Wat bleek? Bijna alle mensen kenden wel iemand met paniek en/of angstklachten. Ze begrepen mij dus opeens veel beter.

Tuurlijk zijn er altijd mensen die het niet begrijpen. Dat kan soms erg pijn doen. Lees hier hoe je kan communiceren met anderen als je pijn of een litteken hebt.

Ik hoop dat deze blog jou praktische handvaten heeft gegeven hoe je kan omgaan met angst. Wil je meer praktische handvaten? Schrijf je in hieronder en ontvang een link naar de bloeibieb vol praktische tools!

liefs Suzanne

3 Reacties

  1. Wat heb je dit initiatief mooi opgezet Suzanne. God is erbij betrokken. Ik hoop dat er vele vrouwen mee tot bloei mogen komen.

  2. Lieve Suzanne, zo mooi geschreven. Angst heeft ook voordelen. Met mijn zoon lees ik nu het boek ‘superkrachten in je hoofd’ (Wouter de Jong). Ik wil geloven dat Wouter dit met God in zijn hart heeft geschreven. Een levendig boek. Liefs

    1. Wauw mooi zeg! Wat interessant.
      Ben benieuwd naar de positieve kanten van angst.
      Natuurlijk in overlevingssituaties, maar ook nog andere dan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën

ONTVANG GRATIS TOOLS VOOR EEN BLOEIEND LEVEN

SCHRIJF JE IN EN ONTVANG GRATIS TOEGANG TOT DE BLOEIBIEB VOL PRAKTISCHE TOOLS

Zoek in het blog

Instagram posts

Schrijf je in voor de
'Kom tot bloei' tribe

Schrijf je in en ontvang de link naar de bloeibieb