fbpx

In dit blog beschreef ik al wat een evenwichtsbalk en het herstellen van een burn-out met elkaar gemeen hebben. Ook kun je hier lezen hoe moeilijk ik het vond om op de balk in balans te blijven.

Ditzelfde gevoel ervoer ik ook tijdens de burn-out. Gelukkig ontdekte ik gaandeweg steeds meer manieren die hielpen om in balans te blijven.

Graag deel ik deze met jou! Maar eerst zal ik meer vertellen over wat balans nou precies is.

Wat is balans?

In balans blijven

Een ander woord voor balans is gelijkheid of evenwicht. Stel jezelf voor als weegschaal. In de ene hand heb je een veertje en in de andere hand een zware zak met appels.

Wat gebeurt er? Je gaat scheef hangen en je hele lichaam raakt jawel uit balans.

Misschien lukt het jou om je armen wel in evenwicht te houden? Kijk dan naar hoeveel meer kracht je nodig hebt om die zak met appels hoog te houden. Welke arm raakt eerder overbelast? Je arm met de veer of je arm met de appels?

Zo is het dus ook met de balans in jouw leven. Aan de ene kant heb je je prive en aan de andere kant heb je je werk. Welke is groter en zwaarder? Of een andere: Aan de ene kant heb je zorgen voor jezelf en aan de andere kant zorgen voor een ander.

Zijn deze punten bij jou in evenwicht? Nee? Dan is het logisch dat je je zo voelt wankelen. En al helemaal tijdens je burn-out is dit heel lastig. Omdat je hele lichaam op z’n kop staat.

Wil je weten wat mij hielp om toch in balans te blijven? Hier volgen de drie tips.

1. Versterk je focus voor balans

versterk je focus voor balans

Focus op een punt is belangrijk bij het houden van je evenwicht. Zodra je de andere kant op kijkt, is de focus weg en raak je uit balans. In deze periode probeer ik me vooral te focussen. Wat je aandacht geeft groeit.  

Focus op Gods belofte (positiviteit)

In de donkere periode kreeg ik van God een soort brief. Alle bijbelteksten die ik geleerd had in die tijd, vormden samen een brief. Het kan voor mensen die niet geloven wel gek klinken, maar toen ik het las, voelde het echt zo uit Gods hand ontvangen. Ik zou zelf nooit zoiets kunnen bedenken.

In de brief stond een belofte die heel bemoedigend is. Een fractie van wat Hij zei:

Gods belofte burn-out

En leugens die zijn echt heel erg aan het licht gekomen de afgelopen periode. Dit is in het begin vaak erg pijnlijk. Maar eenmaal in het licht, voelt het alsof ze ontmaskerd zijn.

Dankzij Zijn belofte kan ik me richten op een toekomst, waarin Hij mij bij elke stap zal begeleiden. De ene keer lukt dit beter dan de andere keer. Ik heb nog steeds momenten dat ik Hem echt niet begrijp. Ik ben dan zo aan het wankelen dat ik het moeilijk vindt om Zijn belofte te geloven en daarop te vertrouwen. Dit heeft te maken met de volgende (zwaarte)punten.

Lees hier hoe Gods beloften mij hielpen herstellen van de burn-out

2. Mijn kantelpunt voelen voor balans

Deze stoel staat op het punt van wel of niet vallen. Dit noem ik het kantelpunt. Als de stoel over het kantelpunt heen is, valt de stoel.

Zo is dit ook bij jou. Je kantelpunt herkennen, helpt je. Wat houdt het kantelpunt van jou lichaam en emoties dan in? Dat leg ik hierin uit.

Mijn lichaam voelen, herkennen, interpreteren en reageren.

Voordat ik thuis kwam te zitten, wist ik niet eens meer wanneer ik nou echt ziek was, wanneer ik spierpijn had of wanneer ik moe was. Juist omdat ik door zoveel dingen werd afgeleid denk ik. Ik wist dus niet meer wanneer het kantelpunt was. Namelijk, wanneer ik begin met vallen.

Mindfulness zorgt ervoor dat ik nu veel sneller een signaal opvang in mijn lichaam. Zoals een knoop in mijn maag duidt op stress, dus dan kan ik een actie ondernemen om die stress te verlagen.

Mijn gevoelige emotionele snaar voelen, herkennen, interpreteren en reageren.

Ik kon eerst echt heel snel overstuur zijn om niks. Dit had deels te maken met een hoog stresslevel. Maar het heeft in de kern te maken met de wond uit het verleden waar ik het eerder over had. De gevoelige snaar komt overeen met die leugens die aan het licht zullen komen en al zijn gekomen. Ik merk nu al dat ik ze veel sneller herken. Dit geeft een bepaalde rust.

Hoe vaker ik mijn kantelpunt herken hoe minder snel ik uit balans raak.

3. Mijn armen gebruiken voor balans

Je armen zijn heel belangrijk bij het behouden van je evenwicht. Ze sturen jouw lichaam bij als het uit balans raakt. Je ziet dat ik in de blog over de evenwichtsbalk mijn armen niet gebruikte, daarom moest het meisje me helpen om toch in balans te blijven.

Zodra ik mijn kantelpunt heb herkend kan ik de armen inzetten om mijn balans bij te sturen.

Linkerarm: Ontspanning

Ontdek waar je van tot rust komt! En ga dit doen!
Hier word ik echt steeds beter in haha. Ik ontdek steeds meer waar ik van ontspan. Ik zal even een aantal voorbeelden geven.

  • Vorige week ben ik heerlijk naar de sauna geweest.
  • Ik wandel het liefste door het bos of bij het strand. De zon door de bomen, de wind langs mijn gezicht, de vogels die fluiten, heerlijk.
  • Ik geniet echt heel erg van chocomelk, speciale thee of anijsmelk. Dat is echt zo’n me-time momentje.
  • Ik geniet heel erg van de gezelligheid van familie en vrienden. Dit vond ik vroeger heel erg vermoeiend, zo’n grote groep bij elkaar. Nu merk ik dus al verschil dat ik ervan kan genieten.
  • Ik krijg rust in mijn hoofd door te schrijven en mindfullnessoefeningen te doen.
  • Ik vind het nu steeds leuker om te koken en te bakken.
  • Creatief bezig zijn.
  • Last but not least SPORTEN en dansen! Oh wat is dat fijn zeg. Ik ontdek dat mijn lichaam steeds meer kan. Ik krijg hier zoveel zelfvertrouwen van.

Rechterarm: Hoop en verwachting dat God goed is

Wat je aandacht geeft groeit. Geef ik mijn nare ontmoedigende gedachten de aandacht, dan zullen die groter worden. Geef ik mezelf meer bemoedigingen, dan zal mijn zelfvertrouwen groeien.

De waarheid kennen

Zoals je ziet leer ik God steeds meer kennen als de God van positiviteit. Hij spreekt eigenlijk vooral opbouwende en bemoedigende woorden en alleen uit liefde, omdat Hij dit ook is. Hij moedigt mij aan, Hij spreekt vol lof over mij, Hij helpt mij, Hij laat mij nooit alleen, Hij zal me uit het dal halen. Dit is de waarheid en die blijf ik uitspreken. Daarmee houd ik mezelf in balans.

Overwin de onrust in je hart met deze 6 wapens van Waarheid

Zegeningen benoemen

Ook het kijken naar de zegeningen brengt een positieve vibe en balans. Ik vind het niet makkelijk om dit te zien als ik bijvoorbeeld elke nacht slecht slaap. Dan vraag ik me wel vaak af waar Gods zegeningen dan zijn. Achteraf zie ik dan dat ik ondanks de slechte nachten, geen paniekaanval heb gehad. Dat is wel een zegening te noemen, omdat ik eerst helemaal van streek zou zijn. Verder kwam ik er afgelopen weekend achter, dat ik alweer bijna op mijn oude gewicht zit. Daar was ik echt blij om!!!

Ik voel me ook enorm gezegend met mijn familie en jullie. Een grote bom van positiviteit. Jullie zijn zo lief voor me. Die liefde en bemoediging geeft me echt kracht. Het helpt mij echt ook als mensen zeggen dat ze een positieve verandering zien in mij. Dan is dat voor mij een bevestiging dat ik steeds een stukje verder kom.

Eigenlijk moeten de focus, zwaartepunt en de armen met elkaar samenwerken voor een goede balans. Ik merk dat dit steeds beter gaat! Ja bij elk stapje zal ik weer even gaan wiebelen en onzeker zijn. Net zoals het lopen op de evenwichtsbalk.

Maar met behulp van de armen en mijn focus zal het lukken om mijn zwaartepunt boven het steunvlak te houden. Ik geloof echt dat ik steeds stabieler kan worden!

liefs Suzanne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën

ONTVANG GRATIS TOOLS VOOR EEN BLOEIEND LEVEN

SCHRIJF JE IN EN ONTVANG GRATIS TOEGANG TOT DE BLOEIBIEB VOL PRAKTISCHE TOOLS

Zoek in het blog

Instagram posts

Schrijf je in voor de
'Kom tot bloei' tribe

Schrijf je in en ontvang de link naar de bloeibieb