Terugval in je burn-out? Zorg voor jezelf met deze 7 tips!

‘Wat is een terugval?’, denk je misschien bij het lezen van de titel.
Nou dat kan ik wel  uitleggen. 
Kan je je dat gevoel voorstellen dat je ergens van schrikt? Dat je middenrif dan van die schokbeweginkjes maakt? Dat spanningsgevoel in je buik? Dit omschrijf ik als stress. Alert zijn.
Of dat je in de ochtend al moe bent. En dat je de hele dag alleen maar op de bank kan liggen? Het is alsof je de hele dag door stroop loopt met je slappe pap benen.

Kort samengevat: “Een terugval is dat je weer symptomen ervaart als aan het begin van je burn-out. Je doet voor je gevoel een stap terug.”

Ik merk dat ik het nu alweer een tijdje heb. Het is echt een rotgevoel. De hele dag spreek ik mezelf geruststellend toe. Hoe ik probeer voor mezelf te zorgen als ik een terugval heb? Hier zeven tips!

Tip 1: Stel jezelf tijdens de terugval gerust met de zin “Het is oké dat je …”

Mijn valkuil is vaak dat ik zelf heel hard probeer de situatie te veranderen. Controle noemt men dat ;). Dan zoekt mijn hoofd koortsachtig uitwegen en oplossingen. Hoe frustrerend is het als je je dan nog rot blijft voelen.
Daardoor zeg ik eigenlijk tegen mijn emotie: “Jij mag er niet zijn, dus jij moet weg.”
Terwijl je emoties niet weg kan duwen, ze zijn er hoe dan ook.
Nu probeer ik tegen mezelf te zeggen:

  • “Het is oké dat je dit moeilijk vindt.”
  • “Het is oké dat je verdrietig bent.”
  • “Het is logisch dat je nu denkt dat het niet vooruit gaat, omdat het lang duurt. Maar er komt echt een periode aan dat je weer meer energie hebt.”
  • “Het is oké dat je nu even heftige emoties hebt, ze komen er vanzelf wel uit.”

Tip 2: Maak een lijst van wat je allemaal goed hebt gedaan

Wat kan ik mezelf toch vaak streng toespreken. Ik word er soms echt niet goed van. Toch is het logisch dat ik dit doe, want het is toch ook een nare situatie?

“Jezelf streng toespreken bij een terugval heeft nul komma nul effect.”

Suzanneblog.nl

Mijn ervaring is alleen dat jezelf negatief toespreken echt nul komma nul effect heeft. Het brengt me eerder verder naar beneden dan omhoog. Dus ik probeer in plaats van negatief tegen mezelf te praten, te benoemen wat ik allemaal goed heb gedaan.

Bijvoorbeeld: “Vandaag ging je na de kost een half uur op de bank liggen, wat heb je je lichaam goed aangevoeld.”

Tip 3: Wees dankbaar voor hartkloppingen

Ik ben dankbaar voor hartkloppingen. Ze geeft mij op tijd waarschuwingen, zodat ik weet wanneer mijn grens is bereikt.
Hartkloppingen quote van Suzanne Steenbergen

Hartkloppingen komen ook weer opspelen vandaag. Ik dank mijn hart dat ze even laat weten dat ze het nog doet en probeer er geen drama van te maken. Ik weet dat ik er toch geen controle op heb, dus kan ik beter dankbaar zijn voor deze waarschuwingen dan bang. De hartkloppingen zorgen ervoor dat ik op tijd luister naar mijn lichaam. Dankjewel hart!

Tip 4: Maak gebruik van je ademhaling

Let goed op je ademhaling

Ik concentreer me op mijn ademhaling. Vier tellen in, vier tellen vasthouden en zes tellen uitademen. Dit helpt altijd wel goed.
Het maakt dat ik realistisch na blijf denken.
En mooi bijkomend voordeel: je hartkloppingen worden vaak ook minder intens. Op internet zijn vaak genoeg ademhalings- of ontspanningsoefeningen te vinden!

Tip 5: Maak een lijstje van wat jou helpt tijdens de terugval

Storytel: Luisteren naar boeken is de grootste ontspanning

Als ik het gevoel heb dat mijn hoofd uit elkaar barst, zoek ik afleiding om mijn gedachten te verzetten. Want een hele dag jezelf moeten geruststellen is dodelijk vermoeiend.

“Dit vind ik eigenlijk het meest ontspannende als ik uitgeput ben!”

Suzanneblog.nl

Ik zou er ook weer een hele piekersessie op los kunnen laten: “Wat ik het beste kan doen zonder energie?” Maar ik weet dat dat al helemaal geen zin heeft. Dus ik hou het gewoon bij waar ik zin in heb.
Even een voorbeeld? Ik vind het heerlijk om een luisterboek van Storytel te luisteren. Dezelfde ervaring als je leest, alleen dan hoef je niks te doen. Dit vind ik eigenlijk het meest ontspannende als ik uitgeput ben! (TIP! Je kan het 14 dagen gratis uitproberen! Klik hier)

Gebruik je terugval om op te schrijven wat je fijn vindt om te doen. Bij de volgende terugval hoef je dan alleen maar naar dit lijstje te kijken en niet meer te piekeren. Ik merk dat dit lijstje bij mij nu in mijn hoofd zit. Het wordt steeds vanzelfsprekender.
En euhh, geef jezelf de tijd om dit te ontdekken! Rome was ook niet in een dag gebouwd!

Tip 6: De terugval mag ook echt gewoon even zwaar, pittig en stom zijn.

Een terugval is gewoon stom

Ik ben een kei in alles positief wegrelativeren. Dit masker is erg verwarrend voor anderen. Lees hier waarom het verwarrend is voor anderen als ik over-positief ben.
Soms is alles gewoon even stom en dat mag ook gewoon.

Dus bij deze:

“Het is gewoon nu allemaal even zwaar, pittig en stom. Ik ben er klaar mee en wil weer energie hebben en werken. Ik vind het eigenlijk super stom dat ik niet meer juf kan zijn en dat ik maar 2×1,5 uur per week kan werken. Bleegh.”


Zo die zit.. De kunst is om hier niet te lang in te blijven hangen. Maar gelukkig kunnen de bovenstaande tips me helpen om hieruit te komen!

EEN DAG LATER SCHREEF IK ONDERSTAANDE TIP ER NOG BIJ

Tip 7: Weet welke mensen kunnen luisteren als je je hart moet luchten

Ik ben tegenwoordig gezegend met veel lieve mensen om me heen die een luisterend oor willen bieden. Gisteravond barstte mijn emotionele bom.

Dus ik belde iemand die even naar mij kon luisteren. Ik heb alle rotzooi uit mijn hart gegooid en gehuild tot al mijn tranen op waren.

Hoe heerlijk is het dat iemand anders dan even lieve woorden van troost spreekt. Ik hoefde dit even niet meer zelf te doen. Want dat lukte me ook niet meer. Ik kon even niet sterk zijn. En dat hoeft ook niet.

Ik voel me nu geliefd, getroost en gezien.

Hoe zorg jij voor jezelf bij een terugval of als je gewoon erg moe bent? Laten jullie het weten in de reacties? Zo helpen we elkaar 😉

En ehh, vergeet niet dat een terugval-dal alleen maar een doorweg is naar je volgende berg vol wonderen he? Dit blog ging daarover.

Liefs Suus

Deel deze post:

10 Reacties

  1. Wat ben je ook een topper… en wat je schrijft is echt zo! Deze tijd is lastig om door te komen, want je kan weer wat en wil daardoor weer te veel, dan val je weer 1 stap terug en moet je hard werken om niet ontmoedigt te raken en weer terug te komen waar je was. Toch kom je steeds een stapje verder en er komt een moment….. ooohhh ik gun het je zoooooo!!!! Maar het gaat echt gebeuren en precies op tijd, je zult het zien!

  2. Hoi Suzanne,
    Wat een mooie website. Ik herken je verhaal helaas en moet echt van een eind weg komen. Vandaag ben ik dan ook op zoek naar beloften van God en daardoor kwam ik jouw site tegen.
    Bedankt! Ik ga je zeker volgen.

    1. Hoi Lotte,

      Heel erg bedankt voor jouw reactie!
      Wat ontzettend naar voor je dat je dit ook mee moet maken zeg=(.
      God is er in deze tijd ECHT ook al voelt dit niet zo!
      Hij gaat jouw nare situatie ten goede keren! Zo is Hij!

      Kijk vanavond ook even op mijn blog. Dan zet ik er eentje op over hoe en waar God is in de woestijn.
      Je mag altijd mailen naar suzannewattel@gmail.com, mocht je nog vragen hebben.
      Hij heeft me al heel veel tools gegeven =)
      Die zijn er ook voor jou!

      Hou vol! Je kan meer dan je denkt!

      Veel liefs van Suus <3

      p.s. Je kan mij eventueel volgen door je in te schrijven op de homepagina en op fb en insta 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je nu in

En ontvang als Eerste de Nieuwste tips en ervaringsverhalen

Schrijf je nu in

En ontvang als Eerste de Nieuwste tips en ervaringsverhalen