fbpx
zorg voor jezelf

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je gedwongen thuiszit. Op dit moment van schrijven worden er allemaal grote evenementen en activiteiten afgelast door het corona-virus. Hierdoor valt het dagelijks leven stil. Dit is dus het perfecte moment om eens tijd te besteden aan jezelf. Met andere woorden: Zorg voor jezelf.

Ineens zit je thuis

Daar zit je dan met je goede gedrag. Ineens word je uit de malle molen van de drukke maatschappij gehaald en moet je zoveel als mogelijk thuis zitten.

Dit is enorm vergelijkbaar hoe het is voor iemand die ziek thuis komt te zitten. Alleen gaat dit natuurlijk nog een stap verder.

Wat wel echt overeen komt is dat er ineens een gat valt. Waar je eerst heel druk was, moet je nu rustig aan doen en veel in huis blijven. Maar wat kan je dan allemaal doen in huis?

In de afgelopen twee burn-out jaren heb ik genoeg activiteiten ontdekt die je kan doen als je thuiszit. Gebruik deze tijd vooral om goed voor jezelf te zorgen. Hieronder geef ik jou alvast Zorg voor jezelf momenten die je thuis kan doen!

Zorg voor jezelf momenten

1. Neem een heet bad

Van warmte ontspannen je spieren en als je spieren ontspannen zijn, kan je hoofd ook beter ontspannen. Zet een lekker muziekje op en doe kaarsjes aan. En je eerste selfcare moment is gedaan 😉

2. Zet bloemen in een vaas

Of je ze nou plukt of koopt, bloemen maken ieder mens blij toch?

3. Schrijf 10 dingen op waar je dankbaar voor bent

Dankbaarheid is de sleutel naar een positief leven!

4. Schrijf jouw grootste droom op

Dit zijn van die dingen waar je nooit tijd voor neemt. Laat je hierbij niet beperken door geld.

5. Geef je geliefde een knuffel

Knuffelen maakt je gelukkig. Wanneer je knuffelt maakt je lichaam neuropeptide oxytocine aan. Het is bewezen dat je adrenaline zakt en je lichaam tot rust komt. Dat kan nooit kwaad toch? Dus zorg voor jezelf en knuffelen maar!

6. Maak een uitgebreid en luxe ontbijt voor jezelf

Misschien ben jij zo iemand die normaal geen tijd neemt voor een goed ontbijt. Neem nu eens de tijd om te genieten van dit moment. Je zult merken dat je er de rest van de dag nog profijt van hebt.

7. Installeer ‘Headspace’ en ‘Hope’ en train je mind

De foundation van deze twee apps zijn GRATIS. Dus in de tijd dat je thuis bent, kun je beter je mind trainen om die positieve verbindingen te maken.

8. Schenk een lekkere kop thee voor jezelf in en doe niks anders dan genieten

Een kop thee drinken is gezond (als je de goede koopt dan) en vaak een momentje om echt even bij te komen.

9. Lees/luister een boek

Lezen is een massage voor je hersenen!

10. Gooi 5 dingen weg die je nooit gebruikt

Onderzoek heeft aangetoond dat opruimen therapeutisch werkt.

11. Koop (online) iets wat je al heel lang nodig hebt

Ik heb vaak dat ik iets al heel lang nodig heb, maar nooit de tijd neem om dit voor mezelf te halen. Het gaat hier niet om de ‘leuk voor de heb’ dingen maar om iets waar je echt van geniet of wat je echt nodig hebt!

12. Drink voldoende water

Het is geen geheim dat water drinken goed is voor jou. Jouw spieren bestaan voor 80% en je brein zelfs voor 90% uit water. Te weinig water beïnvloed je alertheid, concentratie, afvoer van afvalstoffen, enz.

13. Pak je bodylotion en masseer je benen

Ik merk dat ik gek genoeg liever tegen mezelf ga praten, als ik ook mezelf masseer. Het is echt even een me-time momentje. Vooral als jouw bodylotion lekker ruikt. Daar geniet ik ook altijd van.

14. Bel / facetime met iemand die eenzaam is

Hoe fijn is het om iemand te helpen met iets simpels als een belletje.

15. Probeer een dag zonder klagen

Woorden hebben kracht. Wat je aandacht geeft groeit! Als jij klaagt zal het leven zwaar worden, als je dankt zal het leven vreugdevol worden! Zorg dus voor jezelf door een dag dankbaar te zijn i.p.v. ontevreden.

16. Koop iets moois voor je (geliefde)

Een ander blij maken, maakt jou ook blij. Het zit hem in de kleine dingen. Do small things with great love.

17. Schrijf 10 dingen op die je goed hebt gedaan

Ook hiervoor geld: Wat je aandacht geeft groeit! Wil jij dat je zelfvertrouwen groeit? Schrijf dan op wat er goed ging vandaag.

18. Ga op tijd naar bed

Dit is voor mij een van de belangrijkste punten. Ik ga op tijd naar bed. Ik blijf niet op de bank hangen als mijn ogen dichtvallen. Vragen sommige dagen teveel van mij? Dan ga ik dus op tijd naar bed! Zorg ervoor dat je op drukke dagen ook verwerkingstijd inplant voor jezelf. Anders ga je dat in die nacht doen.

19. Plan je favoriete droomvakantie

Ben jij zo iemand die vaak praat over waar je graag naartoe zou willen, maar nooit de tijd neemt om dit uit te zoeken? Ga er eens echt voor zitten. Waar wil ik heen, hoelang, wat wil ik bezoeken, wat kost het en hoe kan ik dit geld bij elkaar sparen? Alles is mogelijk 😉

20. Ga eens zitten en probeer 10 minuten alleen maar te staren

Hiermee geef je je hersenen rust. Vind je dit nog te moeilijk? Gebruik dan de apps uit punt 7, die geven je handvaten!

Speciaal voor jou: Selfcare werkblad

Nou dat waren alweer de tips. Vind je het moeilijk om deze ook daadwerkelijk uit te voeren? Dan kan onderstaand werkblad jou helpen. Door elke dag een voor jezelf zorg moment te doen, ben je extra lief voor jezelf.

zorg voor jezelf

Wil jij meer lezen over zorg voor jezelf? Dan zijn deze blogs iets voor jou:

liefs Suzanne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën

ONTVANG GRATIS TOOLS VOOR EEN BLOEIEND LEVEN

SCHRIJF JE IN EN ONTVANG GRATIS TOEGANG TOT DE BLOEIBIEB VOL PRAKTISCHE TOOLS

Zoek in het blog

Instagram posts

Schrijf je in voor de
'Kom tot bloei' tribe

Schrijf je in en ontvang de link naar de bloeibieb